SÄLJ KONST PÅ NÄTET
Guide och praktiska övningar
Del 1: Hitta din målgrupp
HUR GÅR MAN TILLVÄGA?
Om du har ett instagramkonto, där du huvudsakligen visar upp din konst och där du har andra följare, än enbart vänskapskretsen- kan du gå in på statistikverktyg och ta del av dina följares ålder, kön, geografiska plats mm. Detta kan du även göra på Facebook. Där har du en bra start.
Jag vill dock att du ska ta statistiken med en nypa salt om det är så att du har ditt instagramkonto för både privat bruk och konst. I delen när vi pratar om just sociala medier kommer jag berätta om hur viktigt det är att separera dessa två kontona.
Nästa steg är att kika på de som köpt tavlor av dig. Du kanske ser på gamla kvitto, inlägg eller mailkonversationer.
Oavsett om du har statistik eller inte så ska vi göra Personas, det vill säga fiktiva personer – som DU tror är din nya målgrupp. Ta fram så mycket information som möjligt och börja sedan fundera.
Du kan dina konstverk. Vem kan vara intresserad av att köpa dem?
PRAKTISK ÖVNING 1
Kolla på exempelpersonerna som jag gjort nedan.
Vi låtsas att de, , Kajsa och Håkan, representerar DIN målgrupp.
Nu har du målat en tavla och har tre bilder du vill dela i dina kanaler. Bilderna du har till förfogande är: produktbild, miljöbild och detaljbild. Vad ska du säga och hur?
Något att fundera på:
Håkan finns på Facebook men inte på instagram
Kajsa finns på båda ställena. Håkans intresse väcks om han ser inlägg med vetenskap, detaljer, facktermer och tekniker.
Övning:
1. Skriv ett inlägg på 50 ord för instagram med Kajsa i huvudet. Vilken typ av bild ska du lägga upp som första bild?
2. Skriv ett inlägg på 75 ord för Facebook med avsikt att fånga Håkans intresse. Vilken typ av bild skulle du lägga upp som första bild?.
PRAKTISK ÖVNING 2
Nu ska du få göra egna personas.
Vem är din målgrupp:
– ålder, kön, bostad, arbete, intresse, civilstånd mm
LYCKA TILL!
Hör gärna av dig om du har funderingar eller frågor!

